تبلیغات
علمی - آموزشی - سه عامل موثر برای موفقیت در امتحانات

با توجه به فرارسیدن فصل امتحانات ، خانواده ها بیشتر مراقب خورد وخوراک و زمان خواب فرزندشان باشند .در واقع اگر خانواده سَبک زندگی سالمی داشته باشد ودر تمام طول سال بخور، نخورهای غذایی را رعایت کند کمک بزرگی به کارایی مغز،حافظه ویادگیری دانش آموز خود می کند واز امتحان بخور ونخورهای این فصل سربلند بیرون می آید. یکی از کارشناسان تغذیه می گوید. این سه عامل ارتباط مستقیم با هم دارند و نمی توان آن ها را به تنهایی وجداگانه بررسی کرد:

یادگیری دراول صبح بهتر است زیرا روند سوخت و ساز بدن در طول روز بیشتر از شب است در نتیجه فرآیند یادگیری در روز بهتر پیش می رود؛ به ویژه در اوایل صبح .نکته مهم دیگر این است که هر چه تحرک فرد بیشتر باشد گردش خون در سلول های مغزی افزایش می یابد. تغذیه بهتر سلول های مغزی به افزایش کیفیت وکمیت فرآیند یادگیری کمک می کند.اگر چه باید به تغذیه مناسب در هر زمانی توجه کرد، اما اتخاذ رژیم غذایی مناسب در زمان امتحانات اهمیت بیشتری دارد .

 برنامه غذایی متعادل ،متنوع ومتناسب در این دوران باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا تمام مواد معدنی ،ویتامین وآنتی اکسیدان مورد نیاز بدن تامین شود. در این ایام که استرس دانش آموزان زیاد است، مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان ها مفید است زیرا با استرس دانش آموزان مقابله می کند.

 

توصیه می شود دانش آموزان 3 وعده غذای اصلی و2 میان وعده داشته باشند؛ مهم ترین وعده غذایی صبحانه است زیرا در صورت حذف آن، گرسنگی روی حافظه کوتاه مدت تاثیر می گذارد؛ بنابراین بهتر است صبح یک صبحانه کامل شامل یک لیوان شیر با خرما به عنوان قند طبیعی ،کمی نان به عنوان یک کربوهیدرات کمپلکس که به حفظ قند خون کمک می کند ویک ماده غذایی حاوی پروتئین مصرف کرد؛ به عنوان نمونه یک تکه پنیر یا تخم مرغ یا عدسی همراه کمی سبزی ومیوه (خود میوه نه آب آن(         .                 

مصرف صبحانه مغذی به حفظ قند خون و افزایش کارایی مغز کمک می کند.

در این شرایط دانش آموز نباید بیشتر از 4تا 5 ساعت گرسنه بماند؛ بنابراین بهتر است از میان وعده ای با ترکیب غذایی مفید شامل کمی میوه (نه زیاد) استفاده شود زیرا میوه قند زیادی دارد وباعث افزایش قند خون می شود .مغزهای خوراکی ،شیر،ساندویچ کوچک نان وماست میان وعده خوبی در فاصله صبحانه تاناهار است. بهتر است شام زودتر خورده شود و دانش آموز زودتر بخوابد .اجتناب از مصرف نوشابه های حاوی قند،کیک ،کلوچه و... در این دوران مهم است. متاسفانه در ایام امتحانات این مواد غذایی به وفور در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد به خصوص نوع خامه ای وشکلاتی آن که باعث افزایش وزن می شود.

از طرفی مصرف زیاد قند باعث بالا رفتن قند خون می شود وبه دنبال آن با افزایش ترشح انسولین، دوباره قند خون کاهش می یابد و تمایل فرد به مصرف قند افزایش پیدا می کند. این امر در دراز مدت به سندروم متابولیک می انجامد و در افراد مستعد به دیابت زمینه ابتلا به این بیماری را فراهم می کند.به این افراد پیشنهاد می کنیم به محض احساس نیاز به مصرف شیرینی یک تکه نان یا کمی بادام یا پسته مصرف کنند.برخی افراد برای بیدار ماندن در شب از قهوه یا مواد حاوی کافئین استفاده می کنند، در حالی که باید از مصرف کافئین از 4 بعد از ظهر به بعد خودداری کرد .چای ،قهوه ،نسکافه ،انواع شکلات ونوشابه های کولا دار در این دسته جای می گیرد. بهتر است مصرف چای به 2 تا 3 فنجان وآن هم تا 4 بعد از ظهر محدود شود .

حفظ آب بدن برا ی تامین انرژی وعملکرد مغز ضروری است؛ به همین دلیل باید آب کافی مصرف کرد .نتایج تحقیقات نشان می دهد کمبود آب باعث اختلالات شناختی می شود .در میان وعده ها باید آب نوشید. افرادی که مشکل گوارشی ندارند، می توانند به همراه وعده های غذایی در صورتی که غذا کم آب باشد یک لیوان آب مصرف کنند. مصرف آب باید به تدریج باشد. همچنین به هیچ عنوان نباید ریزه خواری کرد؛ زیرا مصرف خوراکی های بی ارزش یا کم ارزش باعث می شود مواد غذایی لازم واصلی را دریافت نکنند.      

این امر کاهش یادگیری وافزایش استرس را به همراه دارد .دانش آموزان هر 20 دقیقه حرکات ورزشی انجام دهند وبه جای این که به سمت خوردن بروند ،حرکات ورزشی انجام دهند ودوباره به مطالعه بپردازند .ماهی ،تخم مرغ ،مغزها وجوانه گندم برای عملکرد مغز مناسب است زیرا ویتامین های مورد نیاز را تامین می کند .


برچسب ها: تغذیه، آنتی اکسیدان، امتحان، اضطراب، خواب کافی، برنامه ی غذایی، مطالعه ی مفید،  

تاریخ : چهارشنبه 30 اردیبهشت 1394 | 09:47 ب.ظ | نویسنده : کامبیز هوشمند | نظرات
.: Weblog Themes By VatanSkin :.