تبلیغات
علمی - آموزشی - عادتهای آسیب ‌رسان به کلیه‌ ها

آیا می‌دانستید فقط با ۲۰٪ کارکرد کلیه‌ هایتان هم می‌توانید زندگی طبیعی 

داشته باشید؟ به همین دلیل ممکن است برای مدتی طولانی متوجه تخریب تدریجی کلیه‌ هایتان نشوید. کلیه‌های ما عضوی فوق‌العاده هستند. آنها هورمون ترشح کرده، خون را تصفیه کرده، موادمعدنی را جذب کرده، تولید ادرار کرده و توازن اسیدی-قلیایی بدن را حفظ می‌کنند. زندگی کردن بدون کلیه‌ها ممکن نیست و چینی‌ها آن را خاستگاه انرژی حیاتی بدن می‌دانند.اگر می‌خواهید در تمام طول عمرُ کلیه‌هایتان به خوبی برایتان کار کنند، در زیر به عادت‌های مضر برای آن اشاره می‌کنیم:

۱. عادت مصرف نوشابه : طبق تحقیقی که روی ۱۲۰۰ کارمند دانشگاه اوساکا در ژاپن روی انجام گرفت ؛ میزان پروتئین یافت‌شده در ادرار آنها از میزان بالایی برخوردار بود. وجود پروتئین در ادرار ، یکی از نشانه‌های اولیه تخریب کلیه‌هاست اما اگر در این مرحله تشخیص داده شود، می‌توان از آن پیشگیری کرد.

۲. سیگار کشیدن : طبق یک تحقیق کشیدن دو سیگار در روز عامل دو برابر شدن سلول‌های اندوتلیال موجود در خون است. این یک هشدار برای تخریب رگ‌هاست. در نتیجه کشیدن سیگار را با مشکلات کلیوی مرتبط دانسته‌اند.

۳. کمبود ویتامین B6 : براساس تحقیقاتی که در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند انجام گرفته است، کمبود ویتامین B6 خطر ابتلا به سنگ‌کلیه را بالا می‌برد. برای عملکرد خوب کلیه‌ها باید در روز حداقل 1.3 میلی‌گرم ویتامین B6 مصرف کنید. غنی‌ترین منابع ویتامین B6 (ماهی، نخود، جگر، سیب‌زمینی و سبزیجات نشاسته‌دار و میوه‌ها غیر از مرکبات ) هستند.

۴. ورزش نکردن : در یک تحقیق که در سال ۲۰۱۳ انجام گرفت مشخص شد که زنانی که بعد از یائسگی ورزش می‌کردند تا ۳۱٪ کمتر به سنگ‌کلیه مبتلا شدند. به طور کل حفظ وزن سالم احتمال سنگ‌کلیه را کاهش می‌دهد.

۵. کمبود منیزیم : اگر به اندازه کافی به بدنتان منیزیم نرسانید، کلسیم به درستی در بدن جذب نشده و در جایی انباشته می‌شود که این می‌تواند منجر به اضافه‌بار کلسیم و ایجاد سنگ کلیه شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل، از سبزیجات، آوکادو ، حبوبات، دانه‌ها و آجیل استفاده کنید.

۶. اختلال خواب : باید بدانید که بافت کلیه‌ها در طول شب تجدید می‌شوند و به همین دلیل اختلال خواب می‌تواند به طور مستقیم به آنها آسیب برساند.

۷. ننوشیدن آب کافی : توصیه می‌شود که در روز 8 تا ۱۲ لیوان آب بنوشید تا سموم تولید شده از بدنتان خارج شود. چک کردن رنگ ادرار روش خوبی برای تشخیص کم‌آب شدن بدن است.

۸. خالی نکردن به‌موقع مثانه : وقتی احساس می‌کنید باید به دستشویی بروید، معطل نکنید. نگه داشتن ادرار در مثانه اصلاً کار درستی نیست چون اگر به طور منظم ادامه پیدا کند، می‌تواند فشار وارد بر کلیه‌ها را زیاد کرده و موجب نارسایی کلیه شود.

۹. مصرف بالای سدیم : نمک برای بدن حیاتی است اما باید مصرف آن را محدود کنید. مصرف زیاد سدیم می‌تواند فشارخونتان را بالا برده و فشار زیادی به کلیه‌هایتان وارد کند. نباید در روز بیشتر از 5.8 گرم ( یک قاشق چای خوری ) نمک مصرف کنید.

۱۰. سوء‌ مصرف داروهای مُسکّن : وقتی درد دارید، ساده‌ترین فکر که به سراغتان می آید خوردن یک مسکن است . همه ی داروها عوارض‌ دارند و به کلیه‌ها آسیب می‌رسانند.

۱۱. مصرف نامنظم داروها : فشارخون بالا و دیابت نوع ۲ دو مشکل متداول هستند که معمولاً در اثر سبک‌زندگی و رژیم‌غذایی بد ایجاد می‌شود. اگر به آن مبتلا هستید، مراقب آسیبی که می‌توانند به کلیه‌هایتان برسانند باشید و از بدنتان با مصرف بموقع داروها ، محافظت کنید.

۱۲. مصرف زیاد پروتئین : براساس تحقیق دانشگاه هاروارد، بالا بودن میزان پروتئین در برنامه‌غذایی، می‌تواند به کلیه‌ها ضرر برساند. آمونیاک یکی از محصولات فرعی است که در اثر هضم پروتئین در بدن تولید می‌شود - سمی که کلیه‌های پُرکارتان باید آن را خنثی کنند. هرچه مصرف پروتئین شما بیشتر باشد، فشار بیشتری به کلیه‌ها وارد شده و این مسئله به مرور زمان موجب ضعف عملکرد آنها می‌شود.

۱۳. عدم رسیدگی به‌موقع به بیماری‌ها و عفونت‌ها : تحقیقات نشان داده است که کسانیکه به خوبی از خود مراقبت نکرده و استراحت کافی برای درمان بیماریشان (مثل سرماخوردگی و آنفولانزا ) ندارند، دچار مشکلات کلیوی می‌شوند.

۱۴. مصرف نوشیدنی‌های الکلی : سموم موجود در الکل نه‌تنها به کبدتان آسیب می‌رساند، بلکه روی کلیه‌هایتان نیز اثر منفی دارد. یک راه برای جلوگیری از بیماری‌های کلیوی، مصرف نکردن نوشیدنی‌های الکلی است .      « سلامت نیوز »




طبقه بندی: پزشکی بهداشتی، 
برچسب ها: کلیه، آب، ورزش، استراحت، خواب، منیزیم، نشاسته،  

تاریخ : دوشنبه 13 بهمن 1393 | 12:21 ق.ظ | نویسنده : کامبیز هوشمند | نظرات
.: Weblog Themes By VatanSkin :.