تبلیغات
علمی - آموزشی - تقویت سیستم ایمنی بدن

چگونه می‌توان سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد؟ 

به گفته متخصصان، سیستم ایمنی از ارگان‌های مختلف بدن حمایت می‌کند و به این ترتیب مواد مضر از طریق سیستم‌های تنفس، گردش خون، کلیه‌ها و پوست از بدن خارج می‌شود. یکی از بهترین راه‌های تقویت سیستم ایمنی، داشتن یک رژیم غذایی سالم است.مثل تخم‌مرغ، سویا، خشکبار، میوه و سبزی، ماهی ، اسفناج، فلفل قرمز و... می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کند.

دکتر رمضانی، متخصص تغذیه می‌گوید: لبنیات یکی از بهترین گزینه‌ها برای تقویت سیستم ایمنی به حساب می‌آید ، که مصرف روزانه ی آنها احتمال بروز بیماری‌های روده و دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد. مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها که حاوی فیبر فراوان هستند هم ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.جوی دو سر هم حاوی فیبری به نام «بتا گلوکان» است که این نوع فیبر می‌تواند با پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های میکروبی، باعث تقویت سیستم دفاعی بدن شود. بنابر این توصیه می‌شود روزی دو وعده میوه و سبزی بخورید و حداقل هفته‌ای دو تا سه مرتبه نان حاوی جوِ دو سر در برنامه غذایی‌تان قرار دهید.

جادوی سیر را دست‌کم نگیرید

سیر و پیاز با عوامل عفونی و باکتریایی در بدن مبارزه کرده و در نهایت، به افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن کمک می‌کنند . حتی بر اساس نتایج تحقیقات پژوهشگران انگلیسی، افرادی که بیش از شش حبه سیر خام در طول هفته مصرف می‌کنند 30 درصد کمتر به سرطان ( روده بزرگ یا رکتوم ) و 50 درصد هم کمتر به سرطان معده مبتلا می‌شوند.

 

از غذاهای دریایی غافل نشوید

بدانید سلنیوم و اسیدهای چرب امگا 3 که به وفور در ماهی وجود دارند از مهم‌ترین ترکیب ‌های مفید و مؤثر برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شوند. پس هفته‌ای سه مرتبه ماهی مصرف کنید.

 

آنتی‌اکسیدان‌ها

 

آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند و با تقویت سیستم ایمنی بدن مانع از تخریب سلولی و ابتلا به انواع بیماری‌ها به ویژه سرطان می‌شوند. میوه‌ها و سبزی‌های زرد، نارنجی و قرمز و مواد غذایی حاوی ویتامین‌های C و E شامل مرکبات، فلفل‌‌دلمه‌ای،‌ میوه‌ها و سبزی‌های رنگی خام ، گوجه‌فرنگی ، مرکبات ، چغندر، توت‌فرنگی، کیوی، نخود،‌ هویج، تخمه آفتابگردان، سیب، بادمجان، پیاز قرمز و...هم چنین منابع غذایی که سلنیوم دارند مثل غذاهای دریایی و جگر و منابع روی شامل گوشت قرمز، مرغ و ماهی، مغزها، حبوبات، غلات سبوس‌دار و... هم آنتی‌اکسیدان دارند و با مصرف آنها در برنامه غذایی روزانه سیستم ایمنی بدن تقویت می‌شود.

 

آب و چای سبز و تقویت سیستم ایمنی

 

نوشیدن مایعات یکی از راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن است زیرا می‌تواند مواد سمی را از بدن دفع و خارج کند. پس حداقل روزی هشت لیوان آب ، سه فنجان چای سبز را در اولویت‌های برنامه غذایی روزانه‌تان قرار دهید چون هم مایعات مورد نیاز بدنتان را تأمین کرده و هم به لحاظ داشتن ترکیبات آنتی‌اکسیدانی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود .

ورزش هم درست مثل یک‌رژیم‌ غذایی سالم می‌تواند روی سیستم ایمنی مؤثّر باشد و باعث تقویت آن شود. از طرفی داشتن تحرک و فعالیت بدنی منظم روزانه با پیشگیری از بروز اضافه وزن و چاقی، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و... را نیز پایین می‌آورد.

درهم شکستن غول استرس

 

بدون شک استرس یکی از عوامل تهدیدکننده سلامت است و بر اساس بسیاری از بررسی‌ها استرس مزمن به ‌آزادی هورمون‌های استرس در بدن منجر می‌شود و سیستم ایمنی بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنابراین تا حد امکان با تمرینات ذهنی و ورزش‌ عصبانیت‌های بی‌موردتان را کنترل کنید. همیشه یادتان باشد اتفاق می‌افتد و استرس شما نه فقط باعث بهبود اوضاع نمی‌شود بلکه انرژی‌های مثبت اطرافتان را هم خنثی می‌کند .

 

طب سنتی چه می‌گوید؟

 

بر اساس طب سنتی، برای تقویت سیستم ایمنی بدن باید قبل از ساعت 10 شب بخوابید و قبل از طلوع آفتاب از خواب بیدار شوید زیرا در این حالت سلول‌های ایمنی به عالی‌ترین درجه آماده باش می‌رسند. از طرفی آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش سیستم ایمنی بدن است و از دیدگاه طب سنتی هر چه بدن فرد سالم‌تر باشد کمتر در معرض عوارض آلودگی هوا قرار می‌گیرد. بنابراین پاکسازی بدن زیر نظر یک متخصص طب سنتی در هوای آلوده به همه افراد توصیه می‌شود. سه روز متوالی آش گشنیز بخورید. پخت این آش هم بسیار ساده است و با گشنیز، شنبلیله، تره، جعفری، برگ چغندر یا برگ اسفناج، کمی برنج و البته بدون گوشت و مرغ تهیه می‌شود. مصرف دمنوش بادرنجبویه هم تأثیر بسزایی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد .




طبقه بندی: پزشکی بهداشتی، 
برچسب ها: سیستم ایمنی، هویج، اسفناج، شنبلیله، سیر، آب، چای سبز،  

تاریخ : جمعه 28 آذر 1393 | 05:11 ب.ظ | نویسنده : کامبیز هوشمند | نظرات
.: Weblog Themes By VatanSkin :.