تبلیغات
علمی - آموزشی

با توجه به فرارسیدن فصل امتحانات ، خانواده ها بیشتر مراقب خورد وخوراک و زمان خواب فرزندشان باشند .در واقع اگر خانواده سَبک زندگی سالمی داشته باشد ودر تمام طول سال بخور، نخورهای غذایی را رعایت کند کمک بزرگی به کارایی مغز،حافظه ویادگیری دانش آموز خود می کند واز امتحان بخور ونخورهای این فصل سربلند بیرون می آید. یکی از کارشناسان تغذیه می گوید. این سه عامل ارتباط مستقیم با هم دارند و نمی توان آن ها را به تنهایی وجداگانه بررسی کرد:

یادگیری دراول صبح بهتر است زیرا روند سوخت و ساز بدن در طول روز بیشتر از شب است در نتیجه فرآیند یادگیری در روز بهتر پیش می رود؛ به ویژه در اوایل صبح .نکته مهم دیگر این است که هر چه تحرک فرد بیشتر باشد گردش خون در سلول های مغزی افزایش می یابد. تغذیه بهتر سلول های مغزی به افزایش کیفیت وکمیت فرآیند یادگیری کمک می کند.اگر چه باید به تغذیه مناسب در هر زمانی توجه کرد، اما اتخاذ رژیم غذایی مناسب در زمان امتحانات اهمیت بیشتری دارد .

 برنامه غذایی متعادل ،متنوع ومتناسب در این دوران باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا تمام مواد معدنی ،ویتامین وآنتی اکسیدان مورد نیاز بدن تامین شود. در این ایام که استرس دانش آموزان زیاد است، مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان ها مفید است زیرا با استرس دانش آموزان مقابله می کند.

 

توصیه می شود دانش آموزان 3 وعده غذای اصلی و2 میان وعده داشته باشند؛ مهم ترین وعده غذایی صبحانه است زیرا در صورت حذف آن، گرسنگی روی حافظه کوتاه مدت تاثیر می گذارد؛ بنابراین بهتر است صبح یک صبحانه کامل شامل یک لیوان شیر با خرما به عنوان قند طبیعی ،کمی نان به عنوان یک کربوهیدرات کمپلکس که به حفظ قند خون کمک می کند ویک ماده غذایی حاوی پروتئین مصرف کرد؛ به عنوان نمونه یک تکه پنیر یا تخم مرغ یا عدسی همراه کمی سبزی ومیوه (خود میوه نه آب آن(         .                 

مصرف صبحانه مغذی به حفظ قند خون و افزایش کارایی مغز کمک می کند.

در این شرایط دانش آموز نباید بیشتر از 4تا 5 ساعت گرسنه بماند؛ بنابراین بهتر است از میان وعده ای با ترکیب غذایی مفید شامل کمی میوه (نه زیاد) استفاده شود زیرا میوه قند زیادی دارد وباعث افزایش قند خون می شود .مغزهای خوراکی ،شیر،ساندویچ کوچک نان وماست میان وعده خوبی در فاصله صبحانه تاناهار است. بهتر است شام زودتر خورده شود و دانش آموز زودتر بخوابد .اجتناب از مصرف نوشابه های حاوی قند،کیک ،کلوچه و... در این دوران مهم است. متاسفانه در ایام امتحانات این مواد غذایی به وفور در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد به خصوص نوع خامه ای وشکلاتی آن که باعث افزایش وزن می شود.

از طرفی مصرف زیاد قند باعث بالا رفتن قند خون می شود وبه دنبال آن با افزایش ترشح انسولین، دوباره قند خون کاهش می یابد و تمایل فرد به مصرف قند افزایش پیدا می کند. این امر در دراز مدت به سندروم متابولیک می انجامد و در افراد مستعد به دیابت زمینه ابتلا به این بیماری را فراهم می کند.به این افراد پیشنهاد می کنیم به محض احساس نیاز به مصرف شیرینی یک تکه نان یا کمی بادام یا پسته مصرف کنند.برخی افراد برای بیدار ماندن در شب از قهوه یا مواد حاوی کافئین استفاده می کنند، در حالی که باید از مصرف کافئین از 4 بعد از ظهر به بعد خودداری کرد .چای ،قهوه ،نسکافه ،انواع شکلات ونوشابه های کولا دار در این دسته جای می گیرد. بهتر است مصرف چای به 2 تا 3 فنجان وآن هم تا 4 بعد از ظهر محدود شود .

حفظ آب بدن برا ی تامین انرژی وعملکرد مغز ضروری است؛ به همین دلیل باید آب کافی مصرف کرد .نتایج تحقیقات نشان می دهد کمبود آب باعث اختلالات شناختی می شود .در میان وعده ها باید آب نوشید. افرادی که مشکل گوارشی ندارند، می توانند به همراه وعده های غذایی در صورتی که غذا کم آب باشد یک لیوان آب مصرف کنند. مصرف آب باید به تدریج باشد. همچنین به هیچ عنوان نباید ریزه خواری کرد؛ زیرا مصرف خوراکی های بی ارزش یا کم ارزش باعث می شود مواد غذایی لازم واصلی را دریافت نکنند.      

این امر کاهش یادگیری وافزایش استرس را به همراه دارد .دانش آموزان هر 20 دقیقه حرکات ورزشی انجام دهند وبه جای این که به سمت خوردن بروند ،حرکات ورزشی انجام دهند ودوباره به مطالعه بپردازند .ماهی ،تخم مرغ ،مغزها وجوانه گندم برای عملکرد مغز مناسب است زیرا ویتامین های مورد نیاز را تامین می کند .


برچسب ها: تغذیه، آنتی اکسیدان، امتحان، اضطراب، خواب کافی، برنامه ی غذایی، مطالعه ی مفید،  

تاریخ : چهارشنبه 30 اردیبهشت 1394 | 09:47 ب.ظ | نویسنده : کامبیز هوشمند | نظرات

از آنجا که برخورداری از آب و هوای سالم، مصرف خوردنی و نوشیدنی‌ها به مقدار کافی،

 داشتن خواب و بیداری، حرکت و سکون به اندازه لازم، استفراغ (فارغ شدن بدن از آلودگی، مواد سمی و زائد از طریق دفع از روده، مجاری ادراری، تعریق و حجامت) و احتباس (نگهداری مواد حیاتی در بدن) و امراض نفسانی جزو موارد سته ضروریه محسوب می‌شوند.

فصل بهار از نظر طبعی گرم و‌تر و در حد معتدل است. به سبب همین اعتدال مزاج است که روح و روان انسان وضعیت بهتری به خود می‌گیرد و این فصل برای افراد در سنین مختلف به خصوص کهنسالان و اشخاصی که طبع سرد و خشک دارند، مناسب است.بدن افراد در فصل زمستان برای تامین حرارت و انرژی به غذای بیشتری برای مقابله با سرما نیاز دارد، بنابراین با مصرف زیاد مواد غذایی، مقدار مواد زائد و غیر ضروری نیز در بدن افزایش پیدا می‌کند.


ادامه مطلب

طبقه بندی: پزشکی بهداشتی، 
برچسب ها: بهار، سکنجبین، سبزی، مزاج، کاهو، میوه، اسفناج،  

تاریخ : سه شنبه 22 فروردین 1396 | 09:52 ق.ظ | نویسنده : کامبیز هوشمند | نظرات

برای از بین بردن سلول های سرطانی، نیاز دارید که حداقل دوسوم وعده 

غذایی را به غذاهای گیاهی و یک سوم بقیه را به پروتئین حیوانی اختصاص دهید. براساس تحقیق انجمن علمی سرطان امریکا این ابزاری مهم برای مبارزه با سرطان است :

انواع توت ها: این میوه ها سرشار از مواد مغذی گیاهی برای مبارزه با سرطان است. توجه داشته باشید که انواع توت ها در رنگ های مختلف حاوی فیتوکمیکال ها یا مواد شیمیایی گیاهی برای جلوگیری از رشد سلول های سرطانی است. مصرف این خانواده از میوه ها از ابتلا به سرطان دهان، پوست، مری و روده بزرگ جلوگیری می کند. مصرف حدود نصف فنجان از انواع توت در روز را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

گوجه فرنگی: مطالعات نشان داده اند که لیکوپن موجود در گوجه فرنگی، از رشد سرطان آندومتر جلوگیری می کند. سرطان آندومتر علت 8 درصد از مرگ و میرهای سالانه در زنان است. گوجه فرنگی هم چنین می تواند با سرطان ریه، معده، و سرطان پروستات نیز مبارزه کند.

سیر: ترکیبات سولفید در سیر باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده از رشد تومورها جلوگیری می کند. تحقیقات نشان می دهد که سیر می تواند خطر ابتلا به سرطان معده را نیز کاهش دهد.


ادامه مطلب

طبقه بندی: آیا می دانید ؟، 
برچسب ها: ضد سرطان - سلول - انگور - سیر - کلم - توت ها -پرتقال - چای سبز -- گوجه فرنگی -،  

تاریخ : یکشنبه 24 مرداد 1395 | 05:41 ب.ظ | نویسنده : کامبیز هوشمند | نظرات

بایدها :

.1با آمادگی قبلی به كلاس برویدمواد و وسایل، نوع پرسش‌هاوفعالیت‌ها را قبلاً  آماده كنید. 

2. در جلسه اول، خود و روش خود را معرفی كنید:

دانش‌آموزان از همان ابتدا مایلند و حق دارند با روش كار شما، نوع امتحان كردن، نوع سوال‌ها، مقدار تكلیف شب، دفاتر و وسایلی كه از قبل باید تهیه كنند و حتی استراحت چند دقیقه‌ای و مختصری كه ممكن است در وسط جلسه درس به آنان می‌دهید، آشنا شوند. حتی در ابتدای هر جلسه باید خلاصه‌ای از درس گذشته و آن‌چه را كه می‌خواهید درس بدهید، برای دانش‌آموزان بگویید.

.3 نظم داشته باشید:

در این‌جا هم منظور راحتی فیزیكی ( آیا همه تابلوی كلاس را خوب می‌بینند وخوب می‌شنوند؟) و راحتی فكری ( اجازه ی پرسش‌  و شركت در بحث) است.


ادامه مطلب

طبقه بندی: مدیریت و برنامه ریزی، 
برچسب ها: کلاس داری - نظم - آمادگی،  

تاریخ : سه شنبه 19 مرداد 1395 | 06:22 ب.ظ | نویسنده : کامبیز هوشمند | نظرات

عرق کردن، یکی از مشکلاتی است که در روزهای گرم تابستان انسان را آزار می‌دهد. برخی‌ افراد از بوی عرق کلافه هستند و برخی دیگر از لکه‌هایی که عرق روی لباس‌هایشان برجای می‌گذارد، گله‌ می‌کنند. با این توصیه ها می‌توانید از میزان تعریق بدنتان بکاهید : 


1- استرس‌تان را کم کنید

تنش‌های بیش از حد روزانه و استرس باعث تعریق بیشتر می‌شوند. برای کاهش تعریق، کمی ‌آرام‌تر باشید و استرس خود را کنترل کنید.


2- لباس نخی روشن و کفش چرمی‌ بپوشید

الیاف طبیعی مثل کتان یا پنبه عرق را به خوبی به خود می‌گیرند، در حالی که الیاف مصنوعی آن را جذب نمی‌کنند و باعث رطوبت بیشتر آن ناحیه و بوی بد عرق می‌شوند، بنابراین بهتر است در فصول گرم، لباس‌های نخی نازک و روشن بپوشید که نور خورشید را کمتر جذب می‌کنند و خنک‌تر هستند.

بهتر است کفش را هم از نوع جلوباز و از جنس چرم انتخاب کنید، زیرا کفش‌های بسته آن هم از جنس مصنوعی، باعث تعریق بیشتر پا و بوی نامطبوع آن می‌شوند. 


ادامه مطلب

طبقه بندی: پزشکی بهداشتی، 
برچسب ها: تعریق ُ تابستان ُ کفش چرمی ُ لباس نخی ُ آب خنک ُ ادویه،  

تاریخ : سه شنبه 8 تیر 1395 | 06:54 ب.ظ | نویسنده : کامبیز هوشمند | نظرات

مطالعات نشان داده‌اند کرفس‌ فوایدی فراوان برای سلامتی بدن انسان دارد. 

برای مثال، کرفس برای جلوگیری از سرطان، تسکین درد، کاهش وزن، کاهش ناراحتی‌های سندرم پیش از قاعدگی، دفع پشه، و کاهش فشار خون بسیار مفید است. اگر شخصی برای یک هفته به صورت روزانه کرفس میل کند، فورا به فواید شگرف و فوق‌العاده‌ی این سبزی برای بهبود سلامت عمومی بدن‌اش پی می‌برد.

کرفس از جمله سبزی‌هایی است که مملو از آب و سرشار از مواد مغذی، ویتامین‌ها، و مواد معدنی است که به تنهایی می‌تواند رقیبی سرسخت برای نوشیدنی‌های ورزشی و انرژی‌زایی باشد که در بازار به فروش می‌رسند. قابلیت کرفس‌ در بازیابی انرژی بدن بعد از فعالیت‌های شدید، مستقیما ناشی از وجود مقدار زیاد آهن، روی، منیزیوم، پتاسیم، کلسیم، و ویتامین‌های A، C، E، K، B۱۲ و غیره است. به علاوه، این ویتامین‌ها و مواد معدنیِ قوی مستقیما باعث ایجاد محیطی مناسب برای ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده می‌شوند.


ادامه مطلب

طبقه بندی: علمی آموزشی، 
برچسب ها: کرفس ُ خواص کرفس ُ آب کرفس ُ ویتامین سی ُ ضد سرطان،  

تاریخ : سه شنبه 8 تیر 1395 | 01:29 ق.ظ | نویسنده : کامبیز هوشمند | نظرات

دکتر بیاتی : یکی از بیماری‌های سیستم اعصاب مغز و نخاع، بیماری ام اس است که در آن غلاف اعصاب دچار التهاب و باعث اختلال در هدایت سریع پیام‌های عصبی می‌شود.

وی افزود: در این بیماری نواحی بسیاری از مغز و نخاع به صورت لکه‌هایی ملتهب می‌شود. به همین علت این بیماری تحت عنوان اسکلروز متعدد یا به طور مخفف ام اس نامیده می‌شود.

بیاتی، ضعف حرکتی اندام‌ها، سرگیجه و لرزش، کاهش دید و دوبینی، افسردگی، اختلال در حافظه و مشکلات مثانه و روده از جمله تکرر ادرار و یبوست را از علایم شایع این بیماری دانست و گفت: در این بیماری، اندام‌های حسی و حرکتی دچار اختلال می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه علت اصلی این بیماری هنوز نامشخص است، تصریح کرد: مجموعه‌ای از عوامل ژنتیکی و محیطی در ابتلا به این بیماری موثر هستند.

این متخصص مغز و اعصاب، سن شایع بروز این بیماری را سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی دانست و خاطرنشان کرد: احتمال انتقال ام اس از مادر مبتلا به فرزندان دو تا چهار درصد است.

بیاتی اظهار کرد: هنوز درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد و درمان‌های کنونی بیشتر در راستای جلوگیری از پیشرفت بیماری و کنترل آن است.

سلامت نیوز




طبقه بندی: پزشکی بهداشتی، 
برچسب ها: ms ُ ام اس ُ اعصاب،  

تاریخ : شنبه 5 تیر 1395 | 01:57 ق.ظ | نویسنده : کامبیز هوشمند | نظرات
.: Weblog Themes By VatanSkin :.

تعداد کل صفحات : 28 ::      1   2   3   4   5   6   7   ...